logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۳
[ شناسه خبر : ۴۰۴۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
شهرستانی ثروتمند اما غرق در محرومیت؛

تنها بیمارستان ماهنشان متخصص بیهوشی ندارد

تنها-بیمارستان-ماهنشان-متخصص-بیهوشی-ندارد
ماهنشان شهرستان ثروتمندی است که محرومیت در آن موج‌ می‌زند به‌طوری که در کنار تمام کمبود‌ها نبود متخصص بیهوشی در تنها بیمارستان این شهرستان به چالشی اساسی برای مردم منطقه تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ بعد از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های شگرفی در زمینه‌های پزشکی در جمهوری اسلامی ایران حاصل شده است.

بیشتر بخوانید

قبل از وقوع انقلاب اسلامی پزشکان از کشور‌های دیگر نظیر هند برای طبابت به ایران می‌آمدند ولی در جامعه کنونی اکثر پزشکان ایرانی بوده و حتی بومی شهر و روستای خود هستند و پزشکان ایرانی در زمینه‌ تخصص‌های مختلف موفقیت‌های حائز اهمیتی کسب کرده‌اند به طوری که از سایر کشور‌ها بیماران جهت امر درمان به ایران سفر می‌کنند.

ارائه خدمات پزشکی و وجود پزشکان متخصص در یک شهر و منطقه علاوه بر درمان به موقع بیماری‌ها، سبب کاهش استرس، افزایش امید به زندگی، احساس امنیت سلامت در جامعه را نیز به ارمغان خواهد آورد.

شهرستان ثروتمند استان، در مبارزه با محرومیت

اگر چه امروزه بسیاری از شهر‌ها و حتی روستاهای ایران به مراکز درمانی و پزشک و متخصص مجهز هستند و خدمات شایان ذکری به آنان ارائه می‌شود اما گاهی نبود تجهیزات و پزشک متخصص می‌تواند سلامت مردم یک منطقه را به خطر بیندازد و استرسی عجیب همیشه با آنان همراه باشد که در صورت بروز یک اتفاق ناگوار و نبود پزشک چه بر سر عزیزانشان خواهد آمد.

حال ماهنشان یکی از شهرستان‌های استان زنجان است، شهرستانی که در زمینه تولید ماهی قزل‌آلا، زردآلو‌های طلایی، وجود معادن فراوان در استان حرف اول را می‌زند اما به لحاظ امکانات به‌‌ویژه امکانات درمانی و پزشکان متخصص نیز از نظر محرومیت سخنی برای بیان دارد و چند سالی است که رتبه اول محرومیت را با خود یدک می‌کشد، شاید باید گفت ماهنشان به جای آن‌که نشانی از ماه داشته باشد، نشانی از محرومیت با آن همراه است.

شهرستان ماهنشان با جمعیتی بالغ بر ۳۹ هزار و ۴۲۵ نفر بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ است، این شهرستان با این مقدار جمعیت تنها یک بیمارستان دارد که آن هم به لحاظ وجود پزشکان متخصص دچار محرومیت و محدودیت است.

ماهنشان فاقد پزشکان متخصص در زمینه‌های مختلف است، اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر بگوییم، در این شهرستان تنها پزشکان متخصص اطفال، زنان و زایمان، داخلی، دندان‌پزشکی فعالیت می‌کنند.

حال نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد و امری بسیار حساس در زمینه درمان، نبود متخصص بیهوشی است.

متخصص بیهوشی در بیمارستان‌ها ضروری است 

وجود این متخصص از ضروریات در هر بیمارستانی است چراکه متخصص بیهوشی پس از آن‌که تزریقاتی جهت بیهوشی بیمار تزریق می‌کند، در حین عمل نیز مسئول ایمنی و علائم حیاتی بیمار خواهد بود. 

به‌طور کلی وضعیت بیماری مانند عملکرد حیاتی بیمار، ریتم و ضربان قلب، تنفس، فشارخون، دمای بدن تحت کنترل است.

در واقع می‌توان گفت وجود پزشک متخصص بیهوشی ارجحیت بر هر پزشک متخصص دیگری دارد برای مثال می‌توان گفت برای درد و مشکلات چشم و گوش و غیره می‌توان ساعاتی را تحمل کرده به مرکز استان و یا شهرهای دیگر رفت اما وجود اتفاقاتی ناگهانی مانند تصادف، زایمان ناگهانی و یا سکته و بیماری‌های دیگر که نیاز به عمل جراحی داشته و هر دقیقه و یا حتی می‌توان گفت هر ثانیه برای بیمار وقت طلایی به حساب می‌آید که نبود این پزشک در بیمارستان می‌تواند جان بیماران را به خطر بیندازد و حتی فقدان آن می‌تواند به مرگ افراد منجر شود.

تنها بیمارستان شهرستان ماهنشان که علاوه بر مردمان خود شهر ماهنشان، روستاهای اطراف و حتی مردمان شهر دندی و روستاهای اطراف آن نیز به بیمارستان رازی مراجعه می‌کنند فاقد متخصص بیهوشی و سایر متخصصان است.

یکی از اهالی شهرستان ماهنشان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: ما در منطقه محروم از امکانات هستیم در این شهرستان حتی به لحاظ درمانی نیز محرومیت بسیار گسترده است.

وی با بیان اینکه برای هر امر کوچک درمانی باید به مرکز استان مراجعه کنیم افزود: مراجعه به مرکز درمان نیز برای همه افراد میسر نیست.

وی با بیان اینکه رفت و آمد به مرکز استان نیز نیازمند هزینه است ادامه داد: در این زمینه علاوه بر هزینه در رابطه با امر درمان باید هزینه رفت و آمد نیز پرداخت شود.

یکی دیگر از اهالی این شهر به خبرنگار موج‌رسا گفت: برای حضور در مرکز استان باید از کار و زندگی بگذریم تا بتوانیم درمان شویم اما اگر متخصص در بیمارستان حضور داشته باشد دیگر نیازی به این اقدامات نیست.

یکی از بانوان ماهنشانی در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: هر زایمانی که قرار است انجام شود به مرکز استان ارجاع داده می‌شود در حالی که قسمت بلوک زایمان و اتاق عمل بیمارستان رازی مجهز است و اگر متخصص بیهوشی حضور داشته باشد دیگر نیازی نیست که به زنجان مراجعه کرد.

وی ادامه داد: اگر زایمان و سزارین در بیمارستان ماهنشان انجام شود همراهان و خانواده بیمار نیز کم‌تر اذیت خواهند شد.

این بانوی ماهنشانی بیان کرد: با توجه به اینکه جاده‌های شهرستان نیز به دلیل پیچ‌های زیاد خطرناک تلقی شده و مستعد حادثه است، بنابراین نیاز مبرم به جراحی و حضور پزشک متخصص بیهوشی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اما در این مواقع نبود پزشک می‌تواند سبب ایجاد خسارت‌های جانی جبران‌ناپذیری برای مردم باشد.

کمبود متخصص بیهوشی در استان زنجان

محمدرضا جمشیدی، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در این باره به خبرنگار موج‌رسا گفت: با توجه به نبود متخصص بیهوشی کافی در کشور و عدم اختصاص این متخصصان از سوی وزارت متبوع به دانشگاه، با کمبود متخصص بیهوشی در سطح استان مواجه هستیم.

وی گریزی به کمبود این متخصص در بیمارستان‌های استان زد و افزود: حتی برای تامین متخصص در سطح بیمارستان‌های فعال و با ضریب اشغال بالای استان نیز با مشکل مواجه هستیم.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر